Wat maakt een team effectief?

Een huis uit 1925 waar al jaren niets meer aan gedaan was, maar vijf dagen de tijd om de hele bovenverdieping op te knappen en van een vloer te voorzien en om twee appartementen te verhuizen en op te leveren. Het lijkt onbegonnen werk. Zo is het soms in scholen ook, er is zo veel te doen dat het team door de bomen het bos niet meer ziet. Waar moeten we beginnen en hoe gaan we dat samen doen?

Door een goede samenwerking als team is het ons gelukt. Na vijf dagen, kan ik terugkijken op een week hard maar vrolijk werken. We zitten op zaterdag aan het begin van de avond met een pizzapunt in de hand, samen met  vrienden, op het terras van ons nieuwe huis. We zijn verhuisd en de bovenverdieping is klaar. In teams van wisselende samenstelling hebben we een fijne woonplek weten te creëren. En dat terwijl de diverse teamleden elkaar nog niet kenden of met elkaar hadden samengewerkt. Dit zette mij aan het denken, omdat ik in scholen soms teams tegenkom die elkaar lang kennen, maar waar het niet altijd zo soepel verloopt.

 

Welke factoren maakten dit team nu zo succesvol?

  1. Motivatie en focus: iedereen was gemotiveerd om samen aan de slag te gaan en had hetzelfde doel voor ogen.
  2. Een ambitieus en realistisch doel: iedere dag hadden we een duidelijk eindresultaat voor ogen in een afgebakende tijdsspanne. Einddoel was de bovenverdieping moest klaar zijn voor de verhuizing. Dat betekende focus houden en keuzes maken: wat doen we wel, wat doen we later, wat doen we niet.
  3. Een goede voorbereiding is het halve werk: we werkten met een duidelijke planning en hebben voldoende tijd besteed aan de voorbereiding zodat we daarna ‘meters’ konden maken.
  4. Heldere taakverdeling: Iedereen wist hoe hij of zij kon bijdragen aan het bereiken van het gewenste resultaat. De verdeling van verschillende taken ontstond vanzelf en iedereen gaf elkaar de ruimte om te doen waar hij/zij goed in was.
  5. Feedback: we deelden complimenten uit aan elkaar en als iemand overenthousiast werd en er nog een wand bij wilde pakken, spraken we elkaar aan op de gestelde prioriteiten, zodat we focus hielden op het doel. Ook werden over en weer tips gegeven over hoe het werk beter kon.
  6. Materialen en middelen: We hadden voldoende materialen zodat niemand op elkaar hoefde te wachten en de kwaliteit van de materialen was goed, waardoor de tijd heel effectief gebruikt kon worden.
  7. Voldoende momenten van ontspanning met veel humor en pauzes tussendoor en genieten van het bereikte resultaat.

Niet in elk team gaat de samenwerking vanzelf en zo soepel. Als schoolleider is dit een van je verantwoordelijkheden, want een goede samenwerking in het team is cruciaal om de kwaliteit van het onderwijs te helpen versterken. Soms is de werkbelasting zo hoog dat iedereen in de overleefstand staat en vooral de deur van de klas dichthoudt. Dan wordt het lastig om de prioriteiten te bewaken en elkaar aan te spreken als iemand er vanaf wijkt. Zeker als niet elk teamlid weet wat er nu precies van hem verwacht wordt. Herken jij dit in jouw team? Vind je het lastig om samen de juiste stappen te zetten, zodat je als team de gewenste doelen gaat bereiken? Neem dan contact met me op!

In deze gratis coachcall krijg je

  • Helderheid in wat jou in de weg zit om de samen met je team met focus te werken aan de schooldoelen.
  • Inzicht in welke stappen belangrijk zijn als je vanuit krachtig onderwijskundig leiderschap de schooldoelen wilt bereiken.
  • Een tip op maat, passend bij jouw situatie, waar je meteen in de dagelijkse praktijk mee aan de slag kunt.
  • Duidelijkheid over of en hoe ik je zou kunnen helpen bij het bereiken van je doelen.

Ik hoor graag van je, dan plannen we een coachcall in!

Bel 0618210746 of mail naar carolienvandijk@oogvoorleren.nl

Carolien van Dijk