Groeikans voor onderwijs

Cursus zicht op ontwikkeling en didactisch handelen

Als we met ontwikkeling van het onderwijs in de school aan de slag gaan, werken we met het team of alle scholen van een bestuur aan een centraal thema. Hierbij worden de volgende ingrediënten gecombineerd:

Leren van en met elkaar: het benutten van elkaars kwaliteiten en de ontwikkelkracht in het team

Planmatig werken: op een gestructureerde wijze aan de slag met het team rond een inhoudelijk thema

Op basis van wat aantoonbaar werkt een verbetertraject starten, afgestemd op de context

Benutten van ontwikkelkracht van het team voor duurzame ontwikkeling

Praktisch aan de slag (doen!)

strategy.jpg

Doelgroep

Scholen van een bestuur / individuele schoolteams / netwerk intern begeleiders en/of schoolleiders

Inhoud van de cursus

Zicht op de ontwikkeling van leerlingen is de basis voor het afstemmen van het didactisch handelen op de kenmerken en het niveau van leerlingen. In de praktijk vormt dit voor veel scholen een uitdaging. Wat verstaat de onderwijsinspectie onder zicht op ontwikkeling? Hoe doe ik dat op een zinvolle, praktische en werkbare manier? En hoe vertaal ik die gegevens naar het handelen in de klas? Het geven van een goede les, afgestemd op de kenmerken van de leerlingen is van belang. Maar wat versta je daar eigenlijk onder? Wat is voor jullie leerlingen een goede les? Met deze onderwerpen gaan we aan de slag in deze cursus.

Na afloop van deze cursus hebben de scholen

  • Kennis opgebouwd en hun beelden aangescherpt omtrent zicht op ontwikkeling en didactisch handelen (het wat)

  • Weten de deelnemers hoe het geleerde toe te passen in de dagelijkse werkpraktijk (het hoe)

  • Heeft elke school geleerd van de ontwikkelstappen die hun collega’s hebben gezet; hiermee wordt het kennisniveau in de school en het bestuur vergroot

Meer informatie? Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor deze cursus binnen uw bestuur of school? Neem dan contact op met carolienvandijk@oogvoorleren.nl

Traject in de praktijk

 

Wie?
Prinses Margrietschool, Rotterdam
 

Wat?
Schoolverbetertraject gericht op versterking van het rekenonderwijs
 

Waarom?
Tegenvallende rekenresultaten

indepraktijk.jpg

De Prinses Margrietschool had te maken met tegenvallende rekenresultaten in alle groepen. Aan de inzet van de leerkrachten lag het niet en ook een recente rekenmethode werd gebruikt.

Carolien maakte een analyse van de precieze oorzaak van de achterblijvende rekenresultaten. Zij ging de groepen in, voerde gesprekken met leerkrachten en bekeek de toetsopbrengsten. Dit resulteerde in een traject waarin extra aandacht werd besteed aan een goede rekeninstructie, het verkennen van leerlijnen, het actief betrekken van leerlingen bij de rekendoelen en het kennismaken met blokvoorbereidingen. Directeur Niek Stoop over het traject: “Carolien werkt praktisch, analytisch en is theoretisch uitstekend onderlegd. Ze spreekt het team op een onderhoudende wijze aan en is gevarieerd in haar aanpak. Daardoor ontvangt ieder kind nu een passend en beredeneerd rekenaanbod.”

De nieuwe werkwijze betaalt zich uit. Stoop: “Door de inbreng van Carolien hebben we op rekengebied een serieuze sprong vooruit gemaakt; de leerlingresultaten zijn zichtbaar verbeterd.” Intern begeleider Karin Mout onderschrijft dit: “Leerkrachten zijn zich bewust geworden van de verschillende handelingsniveaus binnen het rekenen en gebruiken die kennis bij hun rekeninstructies. Het vooraf toetsen geeft inzicht en richting aan leerlingen en leerkrachten bij het stellen van doelen. We weten nu bijvoorbeeld dat ook een leerling met niveau I soms instructie nodig heeft, en niet alleen de leerlingen met niveau IV of V. Voorheen werd dat nog wel eens over het hoofd gezien.”

Wil jij hiermee aan de slag?

Wil jij een scherpe blik op je school? Zie je kansen om te verbeteren of voel je de noodzaak? Stuur me dan een mail, dan maken we een afspraak voor een gratis coachcall om de mogelijkheden verder te verkennen.