De Prinses Margrietschool had te maken met tegenvallende rekenresultaten in alle groepen. Aan de inzet van de leerkrachten lag het niet en ook een recente rekenmethode werd gebruikt.
Carolien maakte een analyse van de precieze oorzaak van de achterblijvende rekenresultaten. Zij ging de groepen in, voerde gesprekken met leerkrachten en bekeek de toetsopbrengsten. Dit resulteerde in een traject waarin extra aandacht werd besteed aan een goede rekeninstructie, het verkennen van leerlijnen, het actief betrekken van leerlingen bij de rekendoelen en het kennismaken met blokvoorbereidingen. Directeur Niek Stoop over het traject: “Carolien werkt praktisch, analytisch en is theoretisch uitstekend onderlegd. Ze spreekt het team op een onderhoudende wijze aan en is gevarieerd in haar aanpak. Daardoor ontvangt ieder kind nu een passend en beredeneerd rekenaanbod.”
De nieuwe werkwijze betaalt zich uit. Stoop: “Door de inbreng van Carolien hebben we op rekengebied een serieuze sprong vooruit gemaakt; de leerlingresultaten zijn zichtbaar verbeterd.” Intern begeleider Karin Mout onderschrijft dit: “Leerkrachten zijn zich bewust geworden van de verschillende handelingsniveaus binnen het rekenen en gebruiken die kennis bij hun rekeninstructies. Het vooraf toetsen geeft inzicht en richting aan leerlingen en leerkrachten bij het stellen van doelen. We weten nu bijvoorbeeld dat ook een leerling met niveau I soms instructie nodig heeft, en niet alleen de leerlingen met niveau IV of V. Voorheen werd dat nog wel eens over het hoofd gezien.”