Janneke.jpg

Janneke Folker

Schoolleider Vitusschool te Well

Toen ik Carolien ontmoette maakte ik me erge zorgen over de onderwijskwaliteit op onze school. We hadden al twee jaar achtereen onder de ondergrens van de inspectie gescoord en ik wilde absoluut voorkomen dat mijn school een onvoldoende beoordeling zou krijgen. Ik wilde er samen als team voor zorgen dat we er alles aan gedaan hadden om ervoor te zorgen dat elke leerling optimaal leert. Dat stelde mij voor de vragen: hoe activeer en stimuleer ik de leerkrachten om hiervoor verantwoordelijkheid te nemen en hoe stem ik mijn rol als schoolleider af op dat wat nodig is? Vraagstukken waar ik mee aan de slag moest en wilde.

Carolien heeft mij een goede spiegel voorgehouden en gaf nieuwe informatie. Ze gaf heldere en bruikbare feedback, met oog voor de mens achter de directeur. Geen “flauwekul” of alleen maar theorie, maar hele praktische duidelijke interventies die ik in kon zetten. Het heeft mij veel gebracht doordat we wekelijks evalueerden en er continue coaching mogelijk was. Mijn handelen werd gekoppeld aan de situatie op school en er was veel aandacht wat ik kon doen om de situatie te verbeteren. Ik voelde me enorm gezien, gehoord en gesteund!

Iedereen is actief aan de slag in de klas met de gemaakte afspraken en ik als schoolleider benoem wat ik waarneem, met oog voor de mens en duidelijk waar nodig. Ik ben veel meer in de klassen en de inhoudelijke gesprekken over goed onderwijs worden nu veel professioneler gevoerd. Ik hou hierdoor beter vinger aan de pols en versterk samen met de leerkrachten systematisch de onderwijskwaliteit op onze school en dat geeft energie!